Van Franse bodem

Een klassieker in de wereldliteratuur is wel de roman Les Misérables van Victor Hugo. Wie kant niet de film met Gerard Depardieu. Deze monumentale, sociaal bewogen roman van Victor Hugo, die in 1862 verscheen, is vertaald in het Nederlands door Tatjana Daan. Les Misérables was lange tijd alleen in verkorte versies in het Nederlands te lezen die geen recht deden aan dit imposante literaire bouwwerk. Dit is sinds 1949 de eerste volledige vertaling van deze immense roman.

Victor Marie Hugo
een Franse schrijver die in 1802 in Besançon werd geboren. Als jongste van drie broers bracht hij zijn hele jeugd door tussen Parijs en Napels vanwege het werk van zijn vader (hij was een generaal van het Franse rijk).

Victor Hugo’s vroege geschriften richten zich op poëzie, zelfs op deelname aan wedstrijden (in feite won de eerste het niet omdat de jury dacht dat het onmogelijk was dat hij op zijn leeftijd zoiets kon doen als wat hij componeerde). Aangemoedigd door deze successen begon hij zijn literaire carrière, die behoorlijk divers was, aangezien hij zich niet alleen concentreerde op poëzie, maar ook andere genres speelde zoals theater, de roman (geschreven in ballingschap) …

Uiteindelijk stierf hij in 1885 in Parijs na een leven vol ups en downs.

Les Miserables
een roman in het romantische genre. Een roman die echter veel verder gaat, een tirade tussen goed en kwaad, met onderwerpen als politiek, gerechtigheid, religie, enz.

Het werk is opgebouwd uit in totaal vijf delen. Ze vertellen het verhaal van Jean Valjean en andere personages die aan hem verwant zijn.

Elk boek heeft een naam, dus je ontmoet: Fantine, Cosette, Marius, The Idyll of Rue Plumet en het epos van Rue Saint-Denis; en Jean Valjean.

Iets dat dit werk kenmerkt, is het feit dat vordert in de tijd, zodanig dat we de evolutie van de verschillende karakters zien en hoe deze groeien en zich ontwikkelen naarmate de gebeurtenissen zich ontvouwen. De roman getuigt van een grote betrokkenheid bij de minstbedeelden in de maatschappij en is veel meer een aanklacht tegen een genadeloze justitie die voor de levensomstandigheden van de miserabelen geen oog heeft.